Monday, October 23, 2006

Filmer til nå

Det er sent, jeg er litt preget av å være litt lei meg og av å ha kanskje fått i meg noe whisky som strengt tatt ikke er så bra for meg. Og snart skal jeg på forelesning om islam. Og før det skal jeg kjøpe:

- Bomull
- Tråd
- Scotch-tape
- Sånne selvlysende stjerner som henges opp på taket og veggene.
- Et teppe til å henge over døren
- Noe som jeg kan lage et bursdagskort av.

Jeg burde også kjøpe noe mat og sånt. Anyway, her er filmene jeg har sett så langt, o kronologisk rekkefølge:

- The Black Dahlia

Underveldende.

- Leonard Cohen: I'm Your Man

Helt grei, for mye konsert, for lite Cohen.

- En Venn av Familien

Vanskelig å bestemme seg. Men langt utenfor italiensk mainstream, heldigvis.

- Sympathy For Lady Vengeance

For første gang føles det som om Chan Wook-Park er på autopilot.

- El Custodio

Nok en gang imponerer en latin-amerikansk regissører med et selvsikkert verk om eksistensiell og emosjonell distanse. Blant festivalens beste.

- Daft Punk's Electroma

Jeg vet ikke om dette var helt ræv, eller helt fantastisk. Skal man klippe så lite som man gjør i denne filmen, så er det imperativt at bildene må være mer ladet med mening enn i dette tilfellet. Samtidig så skriker filmens stillhet høyere enn Daft Punk noensinne har gjort.

- Shortbus

Ikke bare overraskende god, men også overraskende mainstream.

- Vitenskap om drømmer

Sjarmerende. Heh.

- Fresh Air

Ok film, litt ujevn, med god slutt.

No comments: