Tuesday, August 01, 2006

Boligmarkedet for studenter

Hvilken boligkrise? Det var et av spørsmålene som dukket opp da jeg gikk gjennom listen over ledige hybler og kollektiv i Bergen Sentrum. Men da jeg begynte å søke fant jeg ut hvor problemet ligger. Man er ikke alene. Det er så utrolig dumt dette, men det var faktisk noe man må få banket inn i knollen. For hver ledige leilighet/hybel så er det minst 20 stykker som prøver seg. Jeg er nå blant dem. Og vi er helt sikre på at vi skal kunne finne noe som er sentralt, rimelig og av en god standard. Og de fins, men de er ikke så mange. Ikke i forhold til hvor mange søkere som fins. Ikke rart prisene går opp. Det fins ingen tvil. Det ER boligkrise i Bergen by. Det er kun spekulantene og eiere som har gode tider.

Vi søkere må derimot komme opp med nye måter å overbevise om at vi er den riktige for de som skal bestemme hvem de vil ha i hybelen sin. Noen steder har jeg likt utgangspunkt som de andre - mens noen steder må jeg jobbe litt hardere på grunn av hudfargen min. Det kommer som ingen bombe, den prosenten som stemmer FrP er ikke en usynlig masse. Det er en del av Norges befolkning som faktisk fins. Også i urbane strøk. Og det er ikke meningen å latterliggjøre eller stigmatisere FrP-velgere. Også folk som stemmer på andre partier lider av fremmedfrykt. Bare fordi man ikke ønsker utlendinger å pelle seg vekk dit dem kom fra - betyr ikke at man ønsker å ha en slik en boende hjemme hos en. Derfor jobber jeg hardt - med å overbevise om at det er helt greit å ha meg boende der i ett år. At jeg er stille og rolig. At jeg tar studiene seriøst. Glad i film. Jeg nevner ikke musikk - ettersom det kan tolkes som om jeg liker å spille høy musikk hele natten. Jeg nevner at jeg ikke røyker. Jeg nevner faktisk at jeg ikke drikker - ettersom det blir litt for mye. Det med snop, brus - og nå melkeprodukter - er noe de får finne ut selv.

Alt i alt er det eiers marked, og det er de som bestemmer både pris og innflyttere. Kanskje de har sin rett til det, men det er kjipt med tanke på at det fins for få leiligheter der folk vil bo - og for mange vurderingspunkter som er usaklige. Kan man betale og holder seg til norsk lovgivning så syns jeg at man skal kunne få lov til å bo der man vil bo. At folk skal ta helhetsvurderinger basert på egen smak er dessverre et faktum som er leit - og jeg som boligsøker må prøve å forholde meg til.

No comments: