Monday, April 16, 2007

ÅRETS 50 BESTE LÅTER: 9 & 8

9: Kelis - Bossy
8: Cat Power - The Greatest

Jenter. Kvinner. Jeg burde skrive om John Locke. Og opplysningstiden. Slik at jeg beholder stipendet mitt. Men så var det denne listen, den bør bli ferdig. Og det var disse to låtene, som på hver sin måte handler om det temaet som vil alltid okkupere en sentral plass innen populærkulturen.

Jenten. Kvinnen. De aller fleste av oss har vært forelsket. Og kvinnetypene, eller jentene for den litt yngre garde av oss har alltid kanalisert seg i forskjellige erketyper - etterhvert som tiden siver framover. Hvem husker vel ikke jenten alle ville ha? Du husker også jenten som trengte deg. Eller jenten som utfordret deg. Fornedret deg. Etc. Listen går videre.

Kelis. Cat Power. Førstnevnte har alltid hatt potensialet til en topp 10-låt. Hun var farlig frempå med 'Milkshake' og 'Trick Me' for en stund siden, men de låtene druknet etterhvert med tiden: Milkshake hadde for lite standard i seg, Trick Me hadde for lite wtf. Heldigvis er hun frempå med denne herligheten - en av årets beste poplåter. Bossy kulminerer alt som moderne pop handler om. The Bling. The Beats. The Attitude. The Female. Florence Nightingale for et nytt århundre. Hvis det er sant som de sier, at moderne mainstream hip-hop er en videreførsel av pimp-estetikken så tar Kelis den med til nye høyder - til et territorium hvor dansegulv, sex, feminisme og ABBA møtes. Kelis er den jenten på videregående som snakket høylytt og "le great sex", som hadde attitude og som ikke tok i mot noe bullshit. Hun var den som sparket deg i trynet om du var eks-kjæresten hennes og viste deg på byen med din nye utkårede. Og lagde en sang om det.

Kattekvinnen, Cat Power, er derimot en annerledes artist med helt andre utgangspunkt og dermed helt andre resultater. 'The Greatest' er en anthem, hvor hovedinstrumentet er hennes gudegitte stemme. Hun vrenger og vrir på det for å få det meste ut av både toner og ord samtidig. Hun ofrer trolig sin egen helse for å være kul mens hun gjør dette. Hennes alkoproblemer, og narkotikaproblemer er velkjente. Hun er sårbar. Hun har humørsvinginger. Jeg tenker på at om hun eksisterte i min verden, om jeg hadde kjent en som henne, i min 'ungdomstid' så hadde hun vært den jenten som du hadde forelsket deg i - dypt. Hun hadde okkupert mine tanker når jeg skal drive på med andre ting. Når jeg skal skrive oppgaver om opplysningstiden. Og så hører du fra en kompis at hun dater x eller y, og helgen din er ødelagt. Osv. (Jeg tror jeg er enig i dette med meg selv). Jeg har prøvd i hvert fall. Men det endte bra. Og jeg trenger ikke å finne ut hvordan det mørke dypet ser ut alikevel, fordi Cat Power har vært der for meg.



No comments: