Sunday, April 01, 2007

ÅRETS 50 BESTE LÅTER: 14

Camera Obscura - Let's Get Out of This Country

Voss, hvor jeg tilbragte 3 år av mine ungdomsliv, lider av "fin jente-stygg gutt"-syndromet. Det finnes uvanlig mange søte piker der, samtidig med at antallet med kjekke karer er nede på et minimum, uvanlig lavt faktisk. Jeg føler meg overbevist om at mens gjennomsnittsalderen for jentenes seksuelle debut ligger på rundt 16-17 år (slik som i resten av landet), så er den på rundt 24-31 for guttene. Og guttene lider dessuten av horrible klesvalg, overdreven råning og uinteressante personligheter - som oftest et resultat av å ha vossamødre som må ha gått store deler av oppveksten i ren frustrasjon. Stakkars jenter. Det må være kjedelig å vokse opp i den perifere delen av landet, med så få kule gutter rundt seg.

Dette er gode nyheter for oss bergensere som tar turen opp dit for å bo og studere på deres videregående skoler. Fra vårt eksterne perspektiv er det lett for oss å se - og bli overbevist om - hvor kjedelig og unyttig Voss kan være. Vi blir fort enige med disse jentene. Og vi tar dem med til Bergen, Oslo, London. Buenos Aires. Jeg kan ikke la være å tenke på jenter fra Voss når jeg hører denne sangen.

4 comments:

la live said...

eg boikottar din blogg frå no av, emilio, din vossar

HeiaVincent said...

Skal du boikotte Avisa Hordaland også?

Etter å ha studert desse ungdomane ei stund ser eg at ein kan dela dei inn i tre ulike grupper, nemlig "mekkisar", "seggisar" og "kjettingar". Sjølvsagt finst det nokre ungdomar som ligg i gråsona. Desse vil eg leggja i ein kategori som eg har valt å kalla "innflyttarar".

la live said...

nei

HeiaVincent said...

Btw. Jeg var 15 år da jeg kom til Voss. Ville bare påpeke det.